Mushroom Farm Photographer

- 生命の本質 -

生命とは何か。その問いに対する答えは意図する文脈によって様々です。 科学という枠組みの中でも、その答えは変わってくるでしょう。 そう踏まえた上で物理学の観点から紐解けば、生命とは『永続性能を有した自律システム』と言い表せます。 つまり、生命とは生物の一個体ではなく、生物圏を創ることで維持されているセントラルドグマそのものと考えられます。 そのセントラルドグマの永続性は、徹底したリスクヘッジにより担保されています。 世界中のあらゆる場所まで生物個体が入り込んでいるのはこのため。多種多様な個体が存在することも然り。 そのため生命の存続を脅かす厄災が訪れても、生物個体の誰かが生き残り、生命は永続的に存在し続けるということです。 進化論では淘汰説に見られる適者生存に注目が集まりますが、 淘汰の起こる前の多種多様な生物個体が同時代に存在している状態こそが生命の戦略的な本質と言えます。

種の進化が進むにつれて、生命のリスクヘッジ戦略もより多角的になりました。 人は脳が発達したため深い思慮を手に入れましたが、 そこでも価値観の多様性と呼ばれるリスクヘッジを生命から担わされることになりました。 個々がお互いに共感することでヘッジが崩壊する可能性もありますが、 淘汰により「すべては分かり合えない」と考える個体が残ることで維持されてることからも、 多様な価値観が生命の戦略的なリスクヘッジとして機能している可能性は高いです。 人と人との争いが無くならない理由もここにあると考えられます。

一方で、恐怖や歓喜といった普遍的な感情をもたらす価値観は、 生命のリスクヘッジ戦略のため100%ではないにしろ、人が持つ普遍的な価値観と言えるでしょう。 美しいと感じる美意識もそのひとつ。これは生命の存続以前に、生物個体の存続に必要な価値観だと考えられます。 この普遍的な価値観は多様な価値観とは違い、共感しやすく分かり合える部分も多い。 普遍的な価値観をテーマにした作品を創造する欲求も、そこから生まれていると考えられます。 背後に在るのは生命から担わされたものに対するアンチテーゼ。 つまり、生命に対する一生物個体のささやかな抵抗なのかも知れません。 そのことに自覚的な視点で眺める景色は、生命に対して客観的な分だけ表現の可能性を広げてくれるものと考えています。


- 写真の本質 -

写真とは何にか。この問いに対しても人は古くから様々な角度で考えてきました。 その答えのひとつは美術史の中にあると考えられます。 すなわち、人は被写体となった現物と同じように、それが映し出された写真に対しても様々な想いを抱きます。 それは被写体と写真に同一性を感じていることになりますが、そもそも写真が発明されてから約200年。 絵画が生まれてからはおよそ4.4万年。 そこへいくと人の歴史は約30万年と言われ、人属としては200万年の歴史があります。 察するに人は実物と写真の区別できるほどの進化はしていないのではないでしょうか。 たしかに理性的には区別を付けられてはいるのですが、脳機能的には写真と認識しつつも、 実物と同じ経路で記憶および反応していると考えられます。

脳は映像を解体した状態で記憶していると言われています。 一方で写真は撮ることを「切り取る」と表現されることが多く、それは景色の解体とも言い表せます。 すなわち脳が行う映像の解体を、写真ではすでに部分的に行われていると考えられます。 そして記憶した映像が必要になったとき、脳はその映像を再構築するのですが、 そのときに必要な断片化された映像には実物か写真か否かのデータは紐ついていない可能性が高い。 そう考えれば写真由来の記憶の入出は不可逆的であり、故に実物と写真の区別は出来ないと推測します。

そう踏まえると、写真とは眼から摂取する薬という意味で「経眼薬」とも言い表せます。 実際の景色を見ることなく、疑似的にその景色を見たときと同じ反応を得られるからです。 また、写真を経眼薬と考えたとき、その製造方法にも共通項を見出すことができます。 絵画はゼロから作り出すという意味で、合成薬と言えるでしょう。 一方で写真は自然素材から精製された「生薬」と言えます。 その精製方法は、不要なものを取り除き、必要なものを際立たせる。 そして吸収および残りやすいように調整する。 それらが「良いとされる写真」の作成方法と類似することも、写真を経眼薬と言い換えられる由縁のひとつです。


- 理(ことわり)の創痕 -

上記で述べた生命と写真の本質。 これらの仮説を検証するには、ひとつの普遍的な価値観で評価されている被写体が必要です。 その被写体を使って、別の普遍的な価値観で評価されることを狙った作品を創造します。 ここでは別の普遍的な価値観に「美しさ」を選びました。

美しいと感じることの意味を考えたとき、生物学的観点から見れば、そこには生命や種、生物個体の存続に有利に働く要因があるはずです。 ただ、それを美しいと感じるか否かは個体によって異なるので、普遍的な感覚と言えどもきわめて主観的な感覚とも言えます。

故に美しいと感じるものも、限りなく客観的に観測すれば、感覚が欠如した無機質なものと認識できるはず。 それが美しいものの本質とすれば、万物のすべてが美しいと感じられる可能性を持っていることにもなります。 そして万物は物理法則に即した現象の結果であり、それぞれが本質的な美しさの可能性を有していると。 つまり無機質な理の創痕こそが美しさの本質と考えられます。

美しさとは異なるベクトルでありつつ普遍的な価値観で評価されている被写体の「理の創痕」が 強く現れている部分を訴求ポイントとして写真作品を創ります。 そして、それらに対する個々の主観的な評価と共感性を以て、美しさの本質を含めた3つの仮説の検証しつつ、 それらを利用した作品を創造します。


- Essence of life -

What is life? The answer to that question varies depending on the intended context. Even within the framework of science, the answer will likely change. Taking this into consideration and understanding it from the perspective of physics, life can be described as an ''autonomous system with permanent performance.'' In other words, life is not a single living organism, but rather a central dogma that is maintained by creating the biosphere. The permanence of this central dogma is ensured through thorough risk hedging. This is why living organisms have invaded every corner of the world. It is true that there are a wide variety of individuals. Therefore, even if a disaster occurs that threatens the survival of life, some living organism will survive and life will continue to exist forever. In evolutionary theory, attention is focused on the survival of the fittest seen in the theory of selection. The strategic essence of life is the state in which a wide variety of living organisms exist at the same time before selection occurs.

As species evolve, life's risk-hedging strategies also become more diverse. As humans developed their brains, they were able to think deeply, Here too, life is responsible for risk hedging, which is called diversity of values. It is possible that the hedge collapses as individuals empathize with each other; This is also due to the fact that due to selection, individuals who think that ''we cannot understand each other'' remain and are maintained. It is highly likely that diverse values function as a strategic risk hedge for life. This is also thought to be the reason why conflicts between people do not disappear.

On the other hand, values that bring about universal emotions such as fear and joy are Although it is not 100% true as it is a life risk hedging strategy, it can be said to be a universal value held by people. One of these is the sense of beauty that we feel is beautiful. This is considered to be a value that is necessary for the survival of individual living things before the survival of life itself. Unlike diverse values, these universal values have many aspects that are easy to empathize with and understand. It is thought that this is also the origin of his desire to create works that are themed around universal values. What lies behind is the antithesis of what life has given us. In other words, it may be an individual organism's modest resistance to life. I believe that viewing the scenery from a conscious perspective expands the possibilities of expressing life to the extent that it is objective.


- Essence of photography -

What is a photograph? People have been thinking about this question from various angles since ancient times. One of the answers may lie in art history. In other words, people have various feelings about the photograph that is reflected in it, just as they do about the actual object. This means that there is a sense of identity between the subject and the photograph, but it has been approximately 200 years since photography was first invented. It has been approximately 44,000 years since painting was created. If you go there, the history of humans is said to be about 300,000 years, and the human genus has a history of 2 million years. My guess is that humans have not evolved to the point where they can distinguish between real things and photographs. It is true that there is a distinction between them rationally, but even though they are functionally recognized as photographs, It is thought that it remembers and reacts in the same way as the real thing.

It is said that the brain stores images in a disassembled state. On the other hand, the act of taking a photograph is often described as ''cutting it out,'' which can also be described as the deconstruction of a landscape. In other words, it is thought that the brain's process of disassembling images is already partially carried out in photographs. When the memorized image is needed, the brain reconstructs it. There is a high possibility that the fragmented video needed at that time does not have any data attached to it, such as whether it is a real thing or a photograph. If you think about it this way, I believe that the entry and exit of memories derived from photographs is irreversible, and therefore it is impossible to distinguish between the real thing and the photograph.

Taking this into consideration, photography can be described as ''ophthalmic medicine'' in the sense of medicine taken through the eyes. This is because you can get the same reaction as if you were looking at a simulated view without seeing the actual view. Furthermore, when we think of photographs as ophthalmic medicines, we can find commonalities in their manufacturing methods. Painting can be said to be a synthetic drug in the sense that it is created from scratch. On the other hand, photography can be said to be a ''herbal medicine'' refined from natural materials. The purification method removes what is unnecessary and highlights what is necessary. It is then adjusted so that it is easily absorbed and remains. The similarity between the methods used to create ''good photographs'' is one of the reasons why photographs can be referred to as eye medicine.


- Traces of principle -

The essence of life and photography mentioned above. To test these hypotheses, we need subjects that are valued according to one universal set of values. Using that subject, I create works that aim to be evaluated based on a different set of universal values. Here, I chose "beauty" as another universal value.

When we think about what it means to feel beautiful, from a biological perspective, there must be factors that favor the survival of life, species, and individual organisms. However, whether or not something is perceived as beautiful differs from person to person, so even though it is a universal feeling, it can also be said to be an extremely subjective feeling.

Therefore, even if you observe something that is beautiful, if you observe it objectively, you should be able to recognize it as something inorganic, devoid of sensation. If this is the essence of what is beautiful, it also means that all things have the potential to be perceived as beautiful. And that all things are the result of phenomena that conform to the laws of physics, and each has the potential for inherent beauty. In other words, the scars of inorganic principles are considered to be the essence of beauty.

The ''scars of reason'' of the subject, which is a vector different from beauty but is evaluated based on universal values, I create photographic works using the parts that appear strongly as appealing points. Then, based on each individual's subjective evaluation and empathy, we will verify three hypotheses including the essence of beauty. Create works using them.